Voorschriften en attesten
Algemeen
Het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering) en de Orde der Geneeesheren verbieden artsen om voorschriften en attesten af te leveren zonder de patiënt te hebben gezien. Je huisarts kan dus alleen tijdens een raadpleging of huisbezoek voorschriften of attesten afleveren en niet op telefonische aanvraag.
Je kan ook geen voorschriften of attesten krijgen voor iemand anders. 'Shoppen' voor familie kan niet.
Je huisarts mag enkel attesten schrijven die stroken met de waarheid. Maak het hem daarom niet moeilijk: vraag alleen wat redelijk, écht en verantwoord is. Valse attesten zullen steeds geweigerd worden. 
Moet ik voor elke verlenging van mijn pilvoorschrift een consultatie betalen?
Ik neem al jaren dezelfde medicatie voor de bloeddruk. Mag ik mijn voorschrift niet telefonisch aanvragen?
Klop‐klop! Dokter, het is maar voor een voorschriftje, kan ik er even tussen?
Ik had vorige week een dag migraine. Ik weet wat het is en wat ik moet doen, maar mijn werkgever vraagt een attest. Wilt u dat even klaarleggen op datum van vorige week?
De sportclub vraagt een attest dat ik gezond ben. Zou u dat willen doormailen of opsturen?
Ik maakte een afspraak bij de specialist maar ze zeggen dat ik een verwijsbrief nodig heb. Wilt u daarvoor zorgen?
Duidelijke afspraken
Een van de belangrijke taken van je huisarts is zijn patiënt oriënteren binnen het zorgaanbod. Hij vraagt daarvoor technische onderzoeken aan en schrijft medicijnen of behandelingen voor. Deze functie is niet alleen van therapeutisch belang maar heeft ook belangrijke sociale en economische gevolgen. Het opmaken van een administratief correct en medisch technisch verantwoord voorschrift is dan ook van het hoogste belang. Het voorschrijven van overbodige of onnodig dure verstrekkingen is niet toegelaten.
Het afleveren van voorschriften, attesten en documenten allerhande maakt dus een aanzienlijk deel uit van het werk en de verantwoordelijkheid van je huisarts. Om daarbij de beste zorg voor je gezondheid te garanderen en om anderzijds de overlast voor arts en patiënt te beperken, vinden we het belangrijk om hierover enkele duidelijke afspraken te maken.
1. Het afleveren van voorschriften gebeurt tijdens een raadpleging of huisbezoek.
Als richtlijn:
We begrijpen dat je soms onverwachts één enkel voorschrift ontbreekt. In uitzonderlijke gevallen kan je één enkel voorschrift voor verlenging van chronische medicatie aanvragen zonder raadpleging of huisbezoek.
2. Je huisarts kan je alleen verwijzen naar een specialist, kinesist, diëtist, radiografie, ... NA een raadpleging. Je vraagt dus advies en eventueel een onderzoek bij je huisarts alvorens een afspraak te maken bij een specialist.
3. Wanneer andere zorgverleners je een verlenging van behandeling, medicatie of bijkomende onderzoeken voorstellen, bespreek je dit voorstel best eerst met je huisarts tijdens een raadpleging of huisbezoek. Hij zal je dan, na eventueel verder onderzoek, de nodige voorschriften en/of verwijsbrieven meegeven.
4. Het invullen van attesten en formulieren maakt ALTIJD deel uit van een raadpleging. Alleen op deze manier beschikken we over de nodige informatie en tijd om de papieren correct in te vullen en blijft je medisch dossier up-to-date.
Door de verdere informatisering van de gezondheidszorg is het
noodzakelijk om ALTIJD je eID, kids-ID en isi+-kaart mee te brengen.
Dr. J.P. Outtier bv*
Hofstraat 97A
3070 Kortenberg
Tel.: 02 759 43 72
Riziv nr.: 001-05708-22-04
* besloten vennootschap