bewegen is gezond

Bewegen is gezond

Wat is gezond bewegen?


Met gezond bewegen wordt bedoeld dat je minstens vijf dagen per week een half uur per dag actief beweegt. Bijvoorbeeld fietsen, stevig wandelen, zwemmen, dansen of tuinieren. Intensief huishoudelijk werk telt ook mee.



Verspreid over de dag


Je hoeft niet een half uur achter elkaar te bewegen maar je kan dat op uw eigen manier over de dag verspreiden. Doe bijvoorbeeld ’s ochtends 10 minuten oefeningen, ga ‘s middags 10 minuten fietsen en aan het einde van de dag nog 10 minuten wandelen.

Niets dan voordelen


Regelmatig bewegen is gezond en ook leuk om samen te doen. Als je veel beweegt, raken je spieren, longen, hart en bloedvaten eraan gewend om te werken. Je voelt zich daardoor fitter en je hebt meer energie. Bouw het bewegen geleidelijk op en kies een beweegactiviteit die bij je past. Zo hou je bewegen ook vol.


Voordelen van bewegen zijn:


je kan beter ontspannen en slapen, je bent minder moe en staat ’s ochtends gemakkelijker op

je hebt minder kans op overgewicht

je krijgt sterkere spieren en botten en een mooiere huid

je hebt minder kans op diabetes mellitus (suikerziekte)

het is goed voor je bloeddruk en cholesterol

je hebt minder kans op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of een beroerte


Sluit je aan bij één van de vele wandel-, fiets- en sportclubs van in je gemeente. Je vindt er vast wel één naar je keuze op de website van de gemeente Kortenberg.